Rijke historie
 
Van een regelmatige bezoeker kreeg ik beschikking over 'nieuw materiaal'!
Ter gelegenheid van de feestelijke opening van het gemaal is een boek uitgegeven door de N.V. Machinefabriek Jaffa, voorheen  Louis Smulders in Utrecht.  Jaffa is de bouwer van de stoommachines en de pompen.  De foto's zijn fors van afmeting en ik heb er enige summiere tekst bijgevoegd.
 
 
 
   
"Wanneer wij, Joure als uitgangspunt nemend, met de stoomtram de richting naar Lemmer inslaan, dan zien we al heel gauw op zeer grooten afstand het stoomgemaal den door den zeedijk gevormden horizont verbreken. Naast het nog nietig schijnend gebouwencomplex torent de slanke schoorsteen reusachtig hoog de ijle lucht in....
Zoo naderen we langzamerhand Lemmer, dat zich nu mag verheugen in 't benijdenswaardige bezit van 't grootste stoomgemaal van Europa....
Het nieuwe laantje inslaand, dat den toegang vormt tot het gemaal, komen we tot het gevoel van eigen kleinheid, dat langzamerhand overgaat in een respect voor het kolossale, hetwelk hier is bereikt....
Immers voor het gebouw staande, maakt dit door zijn groote afmetingen en soliden bouw op ons een diepen indruk van kracht en duurzaamheid."
[anonieme auteur van het gedenkschrift ter gelegenheid van de plechtige opening van het gemaal]
 
 
Prachtige techniek uit het stoomtijdperk
Het ir. D.F. Woudagemaal is gebouwd in de nadagen van het stoomtijdperk. De majestueuze machinehal wordt beheerst door een serie van vier tandem compoundstoommachines met daaraan gekoppeld vier machtige vliegwielen. De vier gitzwarte stoommachines en vliegwielen drijven acht ronde centrifugaal-pompen aan, die per dag ongeveer 6 miljoen m³ water verplaatsen. Daarmee kan het hele Sneekermeer in twee dagen worden leeggepompt.
In het aangrenzende ketelhuis stonden ooit zes kolengestookte ketels, maar in 1955 werden deze vervangen door vier ketels, die in 1967 zijn omgebouwd voor de oliestook.
 
"Laten wij onze blikken rondgaan, dan valt ons op, hoe door de mooie verdeeling der regelmatig geplaatste hooge smalle ramen, het licht overvloedig binnenstroomt. Deze lichtvalling is het ook, die de schoone constructieve vormen en lijnen der opgestelde werktuigen veel meer tot hun recht doet komen.
Als enige versiering merken wij op een smaakvolle lambrisering, uitgevoerd in gekristalliseerde tegels. De wanden daarboven zijn gemetseld in de bekende Friesche handvormsteen. De overkapping is in ijzerconstructie uitgevoerd. Ook het mooie smeedwerk van de trapleuning naar het ketelhuis mag bekeken worden."
[anonieme auteur van het gedenkschrift ter gelegenheid van de plechtige opening van het gemaal]
 
 
De Amsterdamse School in Friesland
Even indrukwekkend als het stoomgeweld is de architectuur. Wie over het landelijke toegangsweggetje het gemaal nadert, ziet voor zich een magnifieke, zestig meter hoge schoorsteenpijp. Daarnaast staat een strak en stoer gebouw, in een stijl die is gebaseerd op de architectuuropvattingen van de beroemde Amsterdamse bouwmeester H.P. Berlage. Typerend hiervoor zijn de horizontale gevelindeling en de sobere uitmonstering. Ook het interieur van de machinehal - men waant zich hier in een kathedraal - draagt de onmiskenbare eigenschappen van de Amsterdamse School, zoals de stalen spanten en het uitgekiende kleurgebruik.
 

Laatste wijziging: 5-5-2002 ,