Impressie van 21 en 22 nov 2007
 
Als de zon meewerkt met de fotograaf, ontstaan mooie foto's.  Donderdag was hier sprake van.  Het vliegwiel toont de dynamiek van het draaien, en tegelijk vangt het licht en donker.  De hefboom voor het tornen staat in de parkeerstand schuin omhoog.
 
foto: B. Dijksterhuis
 
Het persbericht van het Wetterskip Fryslân van maandag 19 nov 2007 sprak over de komende dagen. 
Aangepast aan de verleden tijd lijkt het een goed begin voor deze pagina:
 
 
Draaiend Woudagemaal open voor publiek
 
Het ir. D.F. Woudagemaal in Lemmer werd opnieuw onder stoom gebracht voor praktijklessen. Het gemaal was woensdag 21 en donderdag 22 november in werking en tussen 11.00 uur en 16.00 uur open voor publiek.
 
De ketels van het Woudagemaal hebben weer stoom kunnen produceren voor de opleiding van nieuwe medewerkers van Wetterskip Fryslân.  Daarna werd het gemaal in werking gesteld.  Op zowel woensdag als donderdag kon het door belangstellenden bezocht worden.  Vrijdag werd gebruikt om het gemaal weer bedrijfsgereed te maken voor een nieuwe inzet.
 
Wetterskip Fryslân heeft besloten het Woudagemaal jaarlijks maximaal drie keer op te starten om zo in de praktijk het bedienende personeel op te leiden.  Dit om de bedrijfsvoering van het stoomgemaal te kunnen garanderen.  Wanneer het uit noodzaak opgestart wordt, zijn er natuurlijk minder opleidingsdagen nodig.  Zoals bekend vervult het historische stoomgemaal, dat tot het Unesco-werelderfgoed behoort, een actieve rol in de waterbeheersing in Fryslân.
 
Het bezoek van belangstellenden aan het gemaal, alleen dus op woensdag en donderdag, is gecoördineerd door vrijwilligers van de Stichting Woudagemaal. Daarvoor wordt een geringe vergoeding aan het publiek gevraagd
 
 
Om de alle belangstellenden door het gemaal te leiden, is een schema ontworpen waarbij telkens 10 minuten op één plaats wat uitleg gegeven wordt, waarna men naar de volgende plaats loopt.  Dankzij dit schema zijn op beide draaidagen samen ruim 1100 belangstellenden rondgeleid.  En getuige enkele enthousiaste reacties kan men weer spreken van een succes.
 
De belichting van foto's is een moeilijke zaak getuige enkele foto's die ontvangen zijn van de twee draaidagen.  Gelukkig lukte het om deze foto achteraf wat lichter te maken, en daar een detail van te gebruiken in het bovenstaande artikel.
 
Een bijzonder schouwspel is het vrijelijk uitstromen van de stoom nadat deze gebruikt is voor het voorverwarmen van de stoommachines, voordat deze worden gestart.  De stoom is vrijwel onzichtbaar, maar in aanraking met de buitenlucht ontstaan snel kleine druppeltjes gecondenseerd water.  Deze zijn zo klein dat ze blijven zweven, en zo is donderdagmorgen deze mooie foto gemaakt, waarbij de goudkleurige letters nog mooi zichtbaar zijn.
 
foto: B. Dijksterhuis
 
Een kijkje vanaf de overzijde van het Stroomkanaal.
foto: B. Dijksterhuis
 
Dat het op woensdagmorgen een stuk somberder was ondervond de heer H. Bronsema, getuige zijn inzending.  Links onder is zijn originele foto verkleind weergegeven.
foto H. Bronsema
 
Onderstaande foto toont vele aspecten tegelijk. Vandaar dat hier enige toelichting op zijn plaats lijkt:
Het tegenlicht is net niet storend, en toont tegelijk het effect van het binnenvallende zonlicht op de aanwezige dampdeeltjes. 
Tegen de muur is de vacuumtank zichtbaar.  Via een drietal leidingen is iedere pomp aangesloten op deze centrale afzuiginstallatie, zodat bij het opstarten de lucht uit de pomp gezogen kan worden, en het waterpeil stijgt.  Zodra de centrifugaalpomp onder water staat begint het pompen.  De middelste leiding zorgt ervoor dat ook bovenin de pomp de lucht kan worden weggezogen.
Centraal op de foto is het bedieningspaneel van de rechter stoommachine, toont een viertal meters:
- Links, ( 13 kg/cm² ) is stoomdruk inlaatklep van de hoge druk cilinder,
- Midden ( 1,1 kg/cm² ) is inlaatdruk van de lage druk cilinder
- Rechts ( -64 cm QS ) is de onderdruk in de condensor, daar heerst dus een druk van
  76 - 64 = 12 cm kwik, dat is 16% van de druk van de atmosfeer.
- Onder ( 1,6  kg/cm² ) geeft de druk weer, waarmee smeerolie naar krukas en leibaan wordt geperst.
 
Net rechts van de rechter meter is de smeerpomp zichtbaar waarmee 16 verschillende smeerpunten worden voorzien van smeerolie.
 
Ter wille van de veiligheid van het publiek zijn nieuwe touwen aangebracht.  Deze worden tijdens het in bedrijf zijn bevestigd.  Naar verwachting zal men deze weer vervangen door de oude afbakening, waarvan nog een restantje zichtbaar is achter de hoodfafsluiter.
foto: B. Dijksterhuis
 
Dat de krooshekken allerlei rommel tegenhouden, bewijst onderstaande foto van donderdagmiddag.  Opmerkelijk woord eigenlijk: krooshek.  Het laat klein spul als kroos juist door.  Maar de party-stoelen in ieder geval niet.  Duidelijk is ook dat het gemaal geen automatische happers heeft om de drijvende spullen te verwijderen.  Vandaar de kruiwagen.
Foto:J. Bergisch

Laatste wijziging: 28-11-2007 ,