Het boek van de N.V. Jaffa (Deel
2)
Ter gelegenheid van de feestelijke opening van
het gemaal is een boek uitgegeven door de N.V. Machinefabriek Jaffa,
voorheen Louis Smulders in Utrecht. Jaffa is de bouwer van de
stoommachines en de pompen in het Ir. D.F. Woudagemaal.
INTUSSEN IN UTRECHT
Hieronder is de omvang van een pomp goed te zien. De schuine
flens bevindt zich onder de vloer, net als de uitlaat van de pomp.
Twee duidelijke gaten zijn herkenbaar: het ronde is de plaats waar de as
wordt doorgeleid en het trapeziumvormige is het gat van het luik, wat open staat als
de pomp buiten bedrijf is. Het luik ligt met scharnier op de
voorgrond.
DE CONDENSOR IN MONTAGE
Voor iedere twee stoommachines is één condensor in een
kelder gebouwd. In de condensor wordt de afgewerkte stoom door
pijpjes Door deze pijpjes wordt het koelwater gepompt. Hierdoor
zal condensatie optreden en ontstaat weer water.
Er zijn drie pompen bij elke condensatie-eenheid: een centrifugaalpomp
waarmee het koelwater wordt rondgepompt. Verder is er een roterende
luchtpomp en tenslotte een pomp om het condensaat naar de condensaatbakken af te
voeren.
Op de foto is rechts het deksel van de condensor, waar onderin de
koelwateraanvoer plaatsvindt. Boven dit deksel is de stoomaanvoer.
In het midden is de centrifugaalpomp te zien, met vlak daarnaast het
vliegwiel. Op de voorgrond staat de luchtpomp (boven) en de condensaatpomp
(onder).
EEN RECENTE OPNAME VAN DE CONDENSOR IN AKTIE
In nov 2001 is tijdens een maalperiode een foto
gemaakt waarop de kleuren helpen om aan te geven wat de onderdelen
zijn.
Zwart: condensor
Geel: stoomaanvoer. De dunne pijp is
de afvoer van de kleine stoommachine.
Groen: De dikke buis is voor het koelwater
Onder is nog net een dunne groene buis zichtbaar voor het
condensaat
Blauw: lucht
Rechts is de bak voor het bezinken van het
condensaat. De vlotter is midden op het bruine wateroppervlak. |
|
|
DE OORSPRONKELIJKE KETELS
Hier staan de zes ketels met op de voorgrond een paar kleine hoopjes
steenkool. De bovenketels waren toegankelijk via de galerij. Herkenbaar
zijn de buizen voor de geforceerde luchttoevoer. En uiteraard de klep
waardoor de steenkool in de vuurgang kon worden gegooid. Tussen beide
vuurgangen is een peilglas zichtbaar zodat het waterpeil kon
worden bewaakt. De stoomleiding steekt net onder de galerij
over.
STOOM ZORGT OOK VOOR GEFORCEERDE ONDERWIND
(verbrandingslucht)
Om een goede verbranding te verkrijgen is een goed gedoseerde luchttoevoer
van belang. Destijds was er een kleine stoommachine opgesteld om de ventilator
aan te drijven.